صفحه اصلی / بازاریابی اینترنتی / بازاريابي الکترونيکي و اجزاي آن

بازاريابي الکترونيکي و اجزاي آن

در سال های اخیر ، با افزایش کاربردهای الکترونیک فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی ، بازارها حضور گسترده تری را تجربه نموده اند. در واقع با رسمیت یافتن واژه بازارهای الکترونیکی ، به خصوص نوع اینترنتی آن بسیاری از فرآیندهای مرسوم در حوزه تجارت و زنجیره تامین تغییر نموده است . این تغییرات به شرح زیر است.

  • کاهش هزینه های مربوط به جستجوی اطلاعات برای خریدارن
  • کاهش اطلاعات نامتقارن بین خریداران و فروشندگان
  • کاهش زمان بین خرید تا تحویل محصولات فیزیکی و دیجیتالی خریداری شده در بازارهای الکترونیکی
  • قابلیت معامله بین خریداران و فروشندگانی که در مکان های متفاوت قرار دارند.

اجزای بازارهای الکترونیکی:

مشابه بازارهای فیزیکی ، هر بازار الکترونیکی نیز شامل خریداران و فروشندگانی می شود که به امر مبادله محصولات و خدمات برای کسب درآمد اقدام می کنند. اجزای مختلف بازارهای الکترونیکی در زیل آمده است:

  • خریداران: ده ها میلیون مردمی که در شبکه جهانی اینترنت حضور دارند، خریداران بالقوه محصولات و خدمات هستند. البته نکته جالب این است که ۸۵ درصد خریداران کنونی بازارهای الکترونیکی، سازمان ها هستند.
  • فروشندگان: میلیون ها فروشگاه در اینترنت در حال تبلیغ محصولات متنوع خود هستند. این فروشندگان می توانند محصولات و خدمات خود را به صورت مستقیم از طریق وب سایت شخصی خود فروخته یا توسط بازارهای الکترونیکی این کار را انجام دهند.
  • محصولات و خدمات: یکی از بزرگترین تفاوت های بازارهای فیزیکی و الکترونیکی امکان دیجیتالی شدن محصولات و خدمات در بازارهای الکترونیکی است. اگر چه هر دو بازار به مبادله محصولات فیزیکی می پردازند ، اما محصولات دیجیتالی تنها در بازار های الکترونیکی عرضه می گردد  و انتقال آنها تنها از طریق اینترنت میسر است . نکته مهم این است که محصولات دیجیتالی تقریبا قیمت های ثابتی نسبت به محصولات فیزیکی دارند وبیشتر درآمدزایی آنها به دلیل افزایش حجم فروش است.
  • واسطه ها: در بازاریابی واسطه ها بخش سومی هستند که مبادله بین خریداران و فروشندگان را فراهم می آورند .ایجاد و مدیریت بازار های آنی ، امکان آشنایی فروشندگان و خریداران ، فراهم نمودن خدمات زیرساخت ها و یاری رساندن به خریداران و فروشندگان برای تکمیل مبادلاتشان ، بر عهده واسطه هاست .اکثر واسطه های الکترونیکی به صورت سیستم های کامپیوتری فعال هستند.
  • پشتیبانی اولیه: خریداران از طریق پشتیبانی اولیه با بازارهای الکترونیکی در تعامل هستند . اجزای پشتیبانی اولیه شامل پورتال فروشندگان، کاتالوگ های الکترونیکی، سبد خرید، موتورهای جستجو، حراجی ها و ابزار پرداخت است.
  • پشتیبانی نهایی: تمامی فعالیت های مربوط به مدیریت موجودی، خرید از تامین کنندگان، حسابداری و امور مالی، روش های پرداخت و تحویل محصول در واژه ای به نام پشتیبانی نهایی نهفته است.
  • زیر ساخت: زیرساخت بازارهای الکترونیکی شامل شبکه های الکترونیکی، سخت افزار و نرم افزار و مواردی از این دست می باشد.
    اکرو وب بازایاب فروشگاه مجازی

منبع:اقتباس از کتاب تجارت الکترونیکی تعاریف موانع و راهکارها، تالیف دکتر حنفی زاده

درباره علی بیات

مباحث بازاریابی و کسب و کار اینترنتی رو یک آلترناتیو جهت پیشبرد اهداف زندگی میدونم و بهش شدیدا علاقمند هستم....نام اکرو از ورزش آکروبات گرفته شده که تداعی کننده هیجان، انعطاف و شادی است... کانال تلگرامی: https://t.me/acroweb

این مطالب را نیز ببینید!

کمپین تبلیغات اینترنتی

اهمیت اینترنت به عنوان بستری برای ایجاد مراحل راه اندازی کمپین تبلیغات اینترنتی موفق می …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *