صفحه اصلی / بهینه سازی سئو داخلی (Seo on-page) / راهنمایی طلایی در مورد نوشتن محتوای ارزشمند

راهنمایی طلایی در مورد نوشتن محتوای ارزشمند

احتمالا شنیده‌اید که یکی از راه‌های موفقیت وبسایت ایجاد محتوای ارزشمند برای خوانندگان است. چرا؟
به این دلیل که محتوا در معرض عموم است و می‌تواند باعث هدایت ترافیک ارزشمند به سایت شود و در صورت جذاب بودن می‌تواند خوانندگان را درگیر محتوا کند و بنابراین آنها دنبال کنندگان محتوای شما شوند. اما ایجاد محتوایی که این نتایج را تولید کند آسان نیست. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم نکاتی را به اشتراک بگذاریم که تقریبا تضمین می‌کند که هر بخشی از محتوایی که انتشار می‌دهید ارزشمند است.
در روزهای اولیه وبلاگ نویسی خوانندگان همه چیز را می‌خواندند؛ پست‌های وبلاگ، مقالات، صفحات سفید؛ مهم نبود در صورتی که ۳۰۰ و یا ۳۰۰۰ کلمه هم بود. به سرعت که به جلو آمدیم تا به امروز موارد به شدت متفاوت شد.
بسیاری از خوانندگان مقدار قابل توجهی از محتوای شما را به طور سطحی می‌خوانند و بر اساس مطالعه‌ای که انجام شد خوانندگان به طور متوسط ۲۰% از صفحه‌ای که می‌بینند می‌خوانند.

 

تنها ۲۰% از مطالب صفحه خوانده می شودند؟ شوکه کننده است، درسته؟ اما از خودتان سؤال کنید، وبلاگ‌هایی که می‌بینید چند تا از محتوای آنها را کلمه به کلمه می‌خوانید؟ یا حتی بیشتر از ۲۰% آن را می‌بینید؟
دلیل اصلی چیست؟
هر کس برای زمان خود ارزش قائل است و برای محتوایی که به اشتراک گذاشته شده انتظار بیشتری می‌رود و اگر چیزی توجه شما را جلب نکند آن را رها می‌کنید. بنابراین خوانندگان در صورتی که محتوای ارزشمندی به اشتراک نگذارید وبسایت شما را رها می‌کنند.

 

به عبارت دیگر شما ترافیک، مشتری راغب (leads) و فروش را از دست می‌دهید.
در تحقیقی که انجام شد، یک نظرسنجی از ۲۷۶ بلاگر و بازاریاب صورت گرفت و نتایج آن به شرح زیر بود:

 

این نتایج توسط وبلاگ نویسان و بازارایاب‌های مورد مطالعه مشخص شده است که فاکتورهای اصلی برای ایجاد محتوای ارزشمند شامل موارد زیر هستند:

  • مرتبط بودن (Relevancy)
  • کاربردی بودن یا عملی بودن مطالب ارائه شده
  • موثق بودن منبع
  • توسط داده‌هایی حمایت شود

حالا اهمیت هر فاکتور را به طور عمیق‌تر توضیح می‌دهیم:

۱- مرتبط بودن محتوا

در سال ۲۰۱۶ سایتی بود که برخی از موضوعات آن به شرح زیر بود:

  • بهترین پلاگین‌های وردپرس
  • چگونه فالورهای توییتر خود را افزایش دهیم؟
  • زمانی که می‌میرید چه اتفاقی برای سایت شما می‌افتد؟
  • آیا کارآفرینی برای شماست؟

همانطور که می‌بینید، این موضوعات هیچ پیوستگی با هم ندارند. به خصوص اینکه وبلاگ قرار بود در مورد بازارایابی محتوا باشد و نتیجه آن بود که باعث شد ترافیک به طور قابل توجهی کاهش یابد. در نظر داشته باشید که بدست آوردن ترافیک کار دشواری است، پس از برنامه ریزی مناسبی برای جذب و حفظ آن نداشته باشید، افت شدیدی خواهید کرد و زحمات خود را به هدر خواهید داد.

 

بنابراین تصمیم گرفته شد که وبسایت سازماندهی شود و با محتوایی دسته‌بندی شده و استراتژیک‌تر شروع شود. برای مثال این پست نوشته شد:
فاکتورهای اعتبار وبسایت: ۵۳ نکته برای بهبود تأثیر بیشتر
به این دلیل که متوجه شدیم بسیاری از افراد در مورد اعتبار برند و اعتماد می‌نویسند و روند جستجوی مناسبی در گوگل ترندز (Google Trends) نسبت به پایان سال دارد.

 

این موارد بیانگر یک پیروزی بزرگ برای سایت بود، از آنجا که در این مطالعه مشخص است گوگل مرتبط بودن محتوا را به عنوان یک فاکتور رتبه‌بندی استفاده می‌کند و این مرتبط بودن صفحه را با استفاده از آنالیز چند فاکتور در محتوا بررسی می‌کند که چه کلمات خاصی در کجا و چگونه به کار برده شده است.

۲- کاربردی بودن یا عملی بودن محتوا

خوانندگان محتوایی را می‌پسندند که راه حل مشکلات‌شان را بگوید و می‌خواهند برای آنها مرحله به مرحله توضیح داده شود. چرا فکر می‌کنید بسیاری از سایت‌های دستور غذا محبوب هستند؟ به این دلیل که آنها عملی ارائه می‌کنند، دستورات مرحله به مرحله را به افرادی که به دنبال بخش خاصی از اطلاعات هستند توضیح می‌دهند. محتوای شما باید اینطور باشد. بنابراین کاربردی بودن یا قابلیت استفاده از محتوا بر روی موفقیت رتبه‌بندی در موتور جستجو تأثیر دارد. اگر محتوایی را تولید کنید که صرفا به بیان مطالب تئوری می پردازد، نمی توانید مخاطب خود را حفظ کنید.

۳- قابل اعتماد بودن منبعی که محتوا از آن نوشته می‌شود

زمانی که رئیس سابقه مت کاتز در مورد آیا وبلاگ نویسی مهمان مرده است؟ نوشت: پس از آن پست بیش از ۶۰۰ نظر در ۳ ماه ایجاد شد؛ بالای ۷۰۰۰ عدد به اشتراک گذاشته شد:

و صدها نفر بازاریاب و وبسایت افکار خودشان را به اشتراک گذاشتند مبنی بر اینکه آیا وبلاگ نویسی مهمان مرده است یا نه؟
برای اینکه محتوای شما ارزشمند باشد باید شخصی باشید که قابل اعتماد در نظر خواننده باشید، فردی باشید که خواننده بتواند بر روی بینش ارزشمند شما حساب باز کند. بنابراین در صورتی که محتوای منتشر شده در سایت نوین نباشد و یا مورد علاقه کاربران علاقه نگیرد باعث کاهش محبوبیت وبسایت می‌شود.

۴- چنانچه متن واقعا معتبر باشد و نیز با داده‌هایی حمایت شود

داده‌ها نقش اصلی را در محتوا ایفا می‌کنند. در واقع محتوای نوشته شده که مبتنی بر آورده داده محور باشد درستی آنچه می‌باشد که به اشتراک گذاشته‌اید. به عنوان مثال در محتوای نوشته شده زیر، نوعی از داده به اشتراک گذاشته شده است:

 

حالا زمان آن است که نشان دهیم چطور به طور دقیق محتوای ارزشمند تولید کنیم.

فرایند ۳ مرحله‌ای برای نوشتن محتوای ارزشمند در سال ۲۰۱۷

به همان اندازه که فاکتورهای ذکر شده در بالا مهم هستند، ۳ مرحله وجود دارد که باید برای ایجاد محتوای باررزش‌تر به کار برید:
مرحله ۱: نوشتن به طور ساده
مرحله ۲: جلوگیری از تکرار
مرحله ۳: به طور کلی حس کنجکاوی را تحریک کنید

  1. نوشتن ساده و به شیوه‌ای که خواننده بتواند درک کند: خوانندگان برای خواندن یک محتوا واژگان دشوار و کلمات پیچیده را نمی‌خواهند. بنابراین محتوایی که کمتر پیچیده باشد شانس بیشتری دارد که خوانندگان آن را بخوانند. حتی کوچکترین موردی مانند یک کلمه‌ای که انتخاب می‌کنید می‌تواند یک دنیا تفاوت ایجاد کند. برای تولید چنین محتوایی چه کار انجام دهیم؟ در درجه اول زمانی که برای اولین بار پیشنویس خود را به پایان می‌رسانید چند روز به آن کاری نداشته باشید (در صورت امکان)؛ زمانی که چند روز متن را نبینید هنگامی که آن را دوباره می‌بینید با دید روشن‌تری می‌توانید بهتر آن را ویرایش کنید. در مرحله بعد همه اشتباهات را حذف کنید این اشتباهات شامل کلمات ضعیف مورد استفاده می‌شود که مناسب متن نیست. بنابراین به یاد داشته باشید که بهترین محتوای نوشته شده در ساده‌ترین واژگان است.
  2.  از تکرار در محتوا اجتناب کنید: در صورتی که تکرار کلمات و عبارات به طور مؤثر انجام شود باعث هدایت خواننده در محتوا می‌شود و باعث تقویت انتقال پیام به مخاطب می‌شود. به طور کلی نباید کلمات، عبارات و نظرات را به طور غیر ضروری تکرار کرد، به این دلیل که باعث کندی سرعت خواندن و ناامیدی خواننده می‌شود. بنابراین ایجاد یک پست کوتاه‌تر و مختصرتر بهتر از پستی پر از محتوای تکراری است.
  3.  بخش‌های متعدد حس کنجکاوی را در محتوای خود بپاشید: محتوای تولید شده باید به اندازه کافی قابل درک باشد و مقداری حس کنجکاوی مخاطب را تحریک کند؛ بدین صورت که خواننده بخواهد مطلب را تا آخر بخواند.

آیا آمادگی شروع ایجاد محتوای ارزشمند را دارید؟
دلیل اینکه بسیاری از نویسندگان در ایجاد محتوا شکست می‌خورند به دلیل دانش اندک و یا عدم آگاهی است. آنها احساس می‌کنند که محتوای‌‌شان به اندازه کافی خوب است؛ بنابراین ایجاد محتوای ارزشمند را در الویت قرار نمی‌دهند. اما شما قصد دارید متفاوت باشید، درست است؟ چنانچه قصد دارید محتوایی تولید کنید که خواننده دوست داشته باشد و محتوایی نباشد که خواننده به طور سطحی آن را ببیند. بنابراین با رعایت نکات ذکر شده محتوای ارزشمندی تولید کنید که مورد علاقه خوانندگان شما باشد و بدین ترتیب باعث جلب ترافیک زیادی به وبسایت خود شوید.
اکرو وب بازاریاب فروشگاه مجازی
منبع: web24.ir

درباره علی بیات

مباحث بازاریابی و کسب و کار اینترنتی رو یک آلترناتیو جهت پیشبرد اهداف زندگی میدونم و بهش شدیدا علاقمند هستم....نام اکرو از ورزش آکروبات گرفته شده که تداعی کننده هیجان، انعطاف و شادی است... کانال تلگرامی: https://t.me/acroweb

این مطالب را نیز ببینید!

بک لینک[Backlink] چیست؟

بک لینک در دانش نامه ازاد ویکی پدیا تعریف شده است “بک لینک به عنوان لینک هایی شناخته …

2 دیدگاه‌ها

  1. هر نویسنده معمولا باید بتونه چندتا پست در روز بزنه؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *