صفحه اصلی / طراحی وب / چگونه کاربران را بر روی سایت نگه داریم؟ حفظ کاربران بر روی سایت

چگونه کاربران را بر روی سایت نگه داریم؟ حفظ کاربران بر روی سایت

آیا سایتی دارید که تعداد بازدیدکنندگان آن کم است؟ یا سایتتان برای کاربران جذابیت زیادی ندارد و به محض ورود به سایت از آن خارج میشوند ؟ آیا نمیتوانید بازدیدکنندگان سایتتان را به مشتری تبدیل کنید؟
ما در این مقاله راه حفظ کاربران بر روی سایت را به شما خواهیم آموخت. موارد زیادی وجود دارند که باعث می شوند کاربران سایت شما ترک نکنند، از جمله این موارد می توان به گرافیک جذاب، سرعت لود مناسب صفحات، چیدمان محتوا، کیفیت مطالب سایت، مهندسی اطلاعات و… اشاره کرد. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید…

Bounce Rate (نرخ پرش) چگونه باعث بالا رفتن ترافیک سایت میشود؟

یکی از راه حل هایی که برای نگه داشتن کاربر در سایت خود  باید به آن توجه داشته باشید توجه به Bounce Rate  یا نرخ پرش سایتتان است.
Bounce Rate یا نرخ پرش به معنی کاربرانی است که فقط یک صفحه از سایت را مشاهده کرده اند و از آن خارج شده اند به نسبت کل کاربران است. بنابراین هرچه این عدد کمتر باشد برای سایت شما بازده بیشتری خواهد داشت و بالا بودن این عدد به معنی جذابیت کمتر و غیر مرتبط بودن سایت برای کاربران است.
میزان Bounce Rate (نرخ پرش) بستگی به عوامل مختلفی دارد. اما کمتر از ۴۰% خوب، بین ۴۰% تا ۷۰ % متوسط و بالای ۷۰% ضعیف است.
اگر Bounce Rate (نرخ پرش) سایت شما متوسط یا بالاست به انجام راه حلهایی که به شما پیشنهاد میکنیم بپردازید تا بازدیدکنندگان سایت شما افزایش پیدا کنند.

۱-    محتوای سایت خود را دست اول و به روز کنید و حتی الامکان از محتوای کوتاه و واضح برای درک بهتر کابران استفاده کنید. فراموش نکنید که در متون خود از پاراگراف ها و فونت های مناسب برای خوانایی هرچه بهتر بهره ببرید.  برای این کار میتوانید مقاله راهنمایی طلایی در مورد نوشتن محتوای ارزشمند را مطالعه نمایید.

۲-    سایت های بی کیفیتی که به سایت شما لینک داده اند را قطع کنید. چرا که این سایت ها باعث پایین آمدن کیفیت سایت شما خواهند شد. برای این کار میتوانید به مقاله استراتژی های ایجاد لینک در سال ۲۰۱۴ مراجعه کنید.

۳-    از صفحات فرود استفاده کنید. این کار باعث افزایش ترافیک روی سایت شما خواهد شد. چندین نکته آموزشی عالی در زمینه صفحات فرود در مقاله صفحه فرود چیست و چگونه یک صفحه فرود بهینه داشته باشیم؟ نوشته شده که میتوانید از آنها برای سایتتان الگو برداری کنید.

۴-    طراحی سایت خود را به جذابترین و بهترین شکل انجام دهید. سایت شما درگاه ارتباطی شما و کاربرانتان است پس تا میتوانید برای این کار وقت و هزینه صرف کنید تا سایت شما برای کاربرانتان جذاب و کاربری آن ساده باشد. برای اطلاعات بیشتر به مقاله طراحی سایت با قالب گرافیکی زیبا مراجعه نمایید.

۵-    استفاده از تالارهای گفتگو و یا ارتباط آنلاین با کاربران، از نظر سئو  بسیار حائز اهمیت است اما باید به موضوع سایت هم توجه داشت. بسیاری از سایت ها هستند که نیازی نیست پشتیبانی آنلاین داشته باشند در این صورت بهتر است وقت خود را در زمینه های دیگر سرمایه گذاری کنید. اگر سایت شما نیاز به پشتیبانی آنلاین دارد حتما از این ابزار استفاده کنید و تاثیر چشمگیر آن را در بهینه سازی سایت خود ببینید. برای دریافت توضیحات بیشتر به مقاله ۱۱ نکته کاربردی برای سئو فروشگاه های اینترنتی مراجعه نمایید.

۶-    از عوامل آزاردهنده استفاده نکنید. عواملی وجود دارد که برخلاف تصور طراحان سایت نه تنها باعث جذب کاربران نمیشود بلکه آنها را از سایت شما فراری میدهند. مانند اجرای ناگهانی موسیقی، فیلم و… برای درک بهتر موضوع مقاله عوامل آزاردهنده کاربران وب سایت را مطالعه نمایید.

برای تکمیل و بررسی بیشتر Bounce Rate (نرخ پرش) میتوانید به مقاله ۱۴ روش برای کاهش نرخ پرش  (bounce rate)در سایت وب ۲۴ مراجعه نمایید.

افزایش زمان ماندگاری کاربر بر روی سایت یا Time on site:

از عوامل دیگری که میتوانید کاربران را روی سایت خود نگه دارید این است که باید Tiem on site را روی سایت خود افزایش دهید. به این معنی که سایت خود را تا حدی مفید و جذاب کنید و همین روند را ادامه دهید تا کاربر مجذوب سایت شما شود و زمان زیادی را صرف مطالعه مطالب سایت شما کند. جزییات بیشتر در مقاله معرفی ۶ اصطلاح گوگل آنالیتیکز برای وبمسترها شرح داده شده است.

در ادامه به بیان برخی از عواملی که Time on site  سایت شما را افزایش دهد پرداخته ایم.
۱-    اگر سایت فروشگاهی دارید قسمت پس گرفتن کالای فروخته  شده را مجددا بررسی کنید. بسیاری از مشتریان خریدهای اینترنتی اعتماد وتمایلی به خرید از فروشگاه هایی را ندارند که خود ضمانتی برای سلامت کالاشان ندارند. بنابراین اگر ضمانتی برای پس گرفتن کالای فروخته شده ی خود ندارید روی این سیاست فروشگاه اینترنتی خود سرمایه گذاری  و تجدیدنظر کنید تا مشتریان شما با اطمینان بیشتری از سایت شما خرید کنند. مقاله رازهای موفقیت فروشگاه اینترنتی چیست شما را در این زمینه یاری خواهد کرد.

۲-    از یادآوری کننده ها  کمک بگیرید. از این ابزار برای قوی تر کردن ارتباطتان با مشتری استفاده کنید. مثلا برای شروع و پایان یادآوری تخفیف های ویژه و … استفاده کنید. معمول ترین روش برای اینکار استفاده از ایمیل یا شبکه های اجتماعی است. روش های دیگری وجود دارد که در مقاله چگونه از وب سایت برای ارتباط با مشتریان استفاده کنیم مفصلا شرح داده شده است.

۳-    نتایج حاصل از فروش خود در سال های گذشته را مجددا بررسی کنید. اگر اطلاعات فروش خود در سالهای گذشته را در اختیار دارید آنها را مرور کنید. ببینید در چه ماه ها، روزها و یا فصل هایی از سال فروش محصولاتتان به اوج خود رسیده و مجددا برای آن برنامه ریزی کنید و از ایده های خلاقانه برای بیشتر کردن فروش محصولاتتان استفاده کنید.

۴-     لینک هایی را که موجب حواس پرتی بازدید کننده می شود یا حتی باعث خروج وی از سایت شما می شود، حذف کنید. از ایجاد لینک ها و یا تبلیغاتی که موجب حواس پرتی و سردرگمی کاربران در سایت شما میشود بپرهیزید چرا که این کار تصویر ذهنی کاربر را از بین میبرد و بازدیدکنندگان سایت شما را کاهش میدهد. مقاله چرا هیچکس محتوای تبلیغاتی را نمی خواند توضیحات بیشتری را در این باره بیان میکند.

۵-    احساس فوریت و تصمیم گیری سریع را در کاربران خود ایجاد کنید. با اطلاع رسانی به کاربران این حس را القا کنید که زمان زیادی برای تصمیم گیری و خرید محصولات شما باقی نمانده و شمارش معکوس شروع شده است. این کار باعث میشود کاربرانی که دودل و تردید دارند سریع تر تصمیم گیری کنند و به مشتری تبدیل شوند.

۶-    پیشنهاد های تشویقی ارائه کنید. برای خرید از محصولات سایت خود هدیه ای تعیین کنید. به این صورت که “از برند X خرید کنید، جایزه ای دریافت خواهید کرد.” در این صورت مشتریان برای خرید آن کالا ترغیب خواهند شد.

۷-    در انتهای خرید مشتری و تایید آن پیشنهاداتی متناسب با خرید کاربر خود بدهید. همچنین میتوانید از طریق دریافت ایمیل کاربران برای آنها مجله خبری یا روزنامه سایت خود را ارسال کنید و یا مشتریان را تشویق به عضو شدن در شبکه های اجتماعی سایت خود کنید و از آنها را از آخرین اطلاعات وارد شده در سایتتان باخبر سازید تا بدین طریق ارتباط شما با مشتریان تداوم یابد. توصیه هایی برای بالا بردن میزان فروش از طریق شبکه های اجتماعی را در مقاله شبکه های اجتماعی و افزایش فروش دنبال کنید.

Convertion Rate (نرخ تبدیل کاربر به مشتری):

وجود عنصر دیگری که میتواند Bounde Rate (نرخ پرش) را در سایت شما کاهش دهد، افزایش Convertion Rate  (نرخ تبدیل کاربر به مشتری) است. Convertion Rate  به معنی تبدیل کاربران به مشتری می باشد. هرچه این عدد بالاتر باشد بهتر است. نرخ تبدیل کاربر به مشتری بین ۳ تا ۶% ایده آل است. برای بالا بردن این نرخ عوامل زیادی دخیل هستند که به توضیح برخی از آنها میپردازیم.

  1. بالا بودن سرعت لود سایت. مقاله راهکارهایی برای افزایش سرعت بارگذاری سایت و تأثیر آن بر سئو میتواند رهنمود های لازم را به شما ارائه دهد.
  2. از مطالب مفید و متنوع در زمینه کاری سایت استفاده کنید. موضوع سایت برای کاربران بسیار پر اهمیت است. سعی کنید از موضوعاتی برای سایت خود استفاده کنید که بیشترین بازدیدکنندگان را داشته باشد. مقاله بازاریابی محتوا و ۱۰ نکته کاربردی تولید محتوای موفق به شما کمک خواهد کرد.
  3. از مواردی مانند کلیدها، فرم تماس، شماره تلفن و … برای ارتباط با کاربران استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر مقاله برای اتخاذ استراتژی های سئو، خود را جای مشتری بگذارید! مطالعه نمایید.
  4. از سایت های دیگر برای تبلیغات خود استفاده کنید. خواندن مقاله افزایش رتبه سایت در گوگل | بهبود رتبه سایت در گوگل راهکارهایی را به شما پیشنهاد میدهد.
  5. خدماتی که سایت ارائه میدهد یا فروش کالا میتواند تاثیر زیادی در روند افزایش نرخ تبدیل کاربر به مشتری شود.
  6. اعتبار سایتتان را بالا ببرید. هرچه سایت قدیمی تر و مشهور تر باشد اعتبار سایت شما بیشتر خواهد بود. این موضوع برای موتورهای جستجو بسیار اهمیت دارد. مقاله بررسی و آنالیز سئو سایت چگونه انجام می شود؟ به شما کمک میکند تا رنج سئو فعلی سایت خود را بررسی کنید تا بتوانید برنامه ریزی دقیق تری را برای این کار انجام دهید.
  7. اگر سایت شما درگاه پرداخت اینترنتی دارد و در ازای آن خدماتی را به مشتری ارائه میدهید مراقب باشید زیرا اگر مبالغی که در سایت شما ارائه شده بسیار بالا باشد، کاربران به همان میزان انتظار ضمانت را از سایت دارند. در برخی موارد هم مبالغ بالا باعث میشود کاربران به سایت های رقیب بروند و از آنها خرید کنند. این موضوع باعث میشود شما بسیاری از مشتریان خود را از دست بدهید.

راه حل هایی که در بالا ذکر شد بخشی از مواردی است که میتواند به حفظ کاربران بر روی سایت شما کمک کند. در این مقاله مهمترین موارد را به اختصار شرح دادیم تا دوستان عزیز هر کدام از مراحل را برای سایتشان بررسی کنند و اگر مشکلی در روند سایتشان وجود دارد آن را برطرف نمایند و Bounce Rate (نرخ پرش) کاربران را به حداقل رسانند. تیم وب ۲۴ سعی بر آن داشته تمامی راهکار های موثر در کاهش نرخ پرش، افزایش Time on site  و افزایش Convertion Rate را در مقالاتی جداگانه به طور مفصل شرح دهد تا پاسخگوی هرگونه سوالات شما عزیزان باشد.

مطالب مرتبط دیگر در این زمینه در اکرو وب بازاریاب فروشگاه مجازی

منبع: web24.ir

    

درباره علی بیات

مباحث بازاریابی و کسب و کار اینترنتی رو یک آلترناتیو جهت پیشبرد اهداف زندگی میدونم و بهش شدیدا علاقمند هستم....نام اکرو از ورزش آکروبات گرفته شده که تداعی کننده هیجان، انعطاف و شادی است... کانال تلگرامی: https://t.me/acroweb

این مطالب را نیز ببینید!

15 سایت مفید مدیریت رنگ جهت خلق طراحی های اثر بخش

۱۵ سایت مفید مدیریت رنگ جهت خلق طراحی های اثر بخش

معرفی پانزده سایت مفید جهت انتخاب رنگ یا ترکیب رنگ جهت انجام طراحی های حرفه …

یک دیدگاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *