صفحه اصلی / بازاریابی اینترنتی / واسطه ها در تجارت الکترونیک

واسطه ها در تجارت الکترونیک

واسطه ها نقش بسیار مهمی در ارائه خدمات  و فعالیت های با ارزش افزوده به خریداران و فروشندگان دارند. در فضای مجازی واسط هایی هستند که به جمع آوری اطلاعات مورد نیاز شرکت های مختلف در مورد مشتریانشان می پردازند. اطلاعاتی از قبیل این که چه موقع خرید می کنند و چه چیزهایی بیشتر می خرند. سپس این اطلاعات را تحلیل نموده و به شرکت ها می فروشند. در این میان اطلاعات محرمانه مشتریان از قبیل نام و نشانی آنها محرمانه می ماند. به این واسطه ها، واسطه های اطلاعاتی گفته می شود.

 

نقش و اعتبار واسطه ها در بازارهای الکترونیکی

واسطه ها می توانند به پنج محدودیت مهم در تعاملات مستقیم تولیدکنندگان و مصرف کنندگان پاسخ مناسب دهند که در زیر آمده است :

  • هزینه های جستجو: یافتن خریدار مناسب برای تولیدکنندگان و در طرف مقابل یافتن تولیدکننده مناسب برای مصرف کنندگان بسیار هزینه بر است .در این راستا واسطه ها با طراحی پایگاه داده هایی که دربرگیرنده اولویت های مصرف کنندگان می باشند ،گامی رو به جلو در کاهش هزینه ها برداشته اند.
  • فقدان امنیت: فروشندگان و خریداران خواستار امنیت اطلاعات شخصی خود هستند . در نتیجه واسطه ها می توانند پیام ها را منتقل نموده ، قیمت گذاری محصولات را انجام دهند و امکان تصمیم گیری را فراهم کنند و در تمامی این مراحل هویت طرفین مبادله را برملا نسازند.
  • اطلاعات ناقص: خریدار ممکن است به اطلاعات بیشتری نسبت به آنچه که فروشنده فراهم آورده، احتیاج داشته باشد.

اطلاعاتی مانند کیفیت محصولات ، محصولات رقابتی و میزان رضایت محصولات قبلی . واسطه ها می توانند از راه هایی مانند نظرسنجی ها و پرس و جو از خریداران قبلی ،اطلاعات موردنیاز خریداران را جمع آوری نمایند. وب سایت هایی مانند Mysimon.com  و Consumerguide.com  از این جمله اند.

  • ریسک معامله : خریدار ممکن است از پرداخت قیمت محصول پس از دریافت آن امتناع ورزند و یا فروشنده به جای محصول درجه یک ، محصول بی کیفیت ارسال نمایند . واسطه ها ابزاری دارند که می توانند ریسک فوق را کاهش دهند.

این ابزار به شرح زیر است:

  • واسطه ها می توانند با انتشار اطلاعاتی در مورد رفتار گذشته خریداران و فروشندگان ، آنان را وادار به رعایت استانداردهای مورد نیاز آنها نمایند.
  • واسطه ها میتوانند به شخصه مسئولیت رفتار طرفین معامله را پذیرفته و همچون مامور قانون عمل کنند.
  • واسطه ها می توانند طرفین را در قبال رفتار نامناسب بیمه کنند.

صنعت کارت های اعتباری یکی از روش هایی است که از هر سه ابزار فوق برای کاهش ریسک های موردنظر استفاده میکنند.

  • عدم قیمت گذاری مناسب : با تلاش برای قیمت گذاری مطلوب محصول ، ممکن است خریداران و فروشندگان فرصت مناسب داد و ستد را از دست بدهند. در این میان واسطه ها با به کار بردن مکانیسم های خاص قیمت گذاری این مشکل را برطرف می نمایند.
    اکرو وب بازاریاب فروشگاه مجازی

منبع :اقتباس از کتاب تجارت الکترونیکی تعاریف موانع و راهکارها، تالیف دکتر حنفی زاده

درباره علی بیات

مباحث بازاریابی و کسب و کار اینترنتی رو یک آلترناتیو جهت پیشبرد اهداف زندگی میدونم و بهش شدیدا علاقمند هستم....نام اکرو از ورزش آکروبات گرفته شده که تداعی کننده هیجان، انعطاف و شادی است... کانال تلگرامی: https://t.me/acroweb

این مطالب را نیز ببینید!

تبدیل بازدیدکننده سایت به مشتری چگونه انجام می‌شود؟

وبسایت شرکت در صورتی که درست اجرا شود می‌تواند به عنوان بزرگترین ابزار فروش و …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *