صفحه اصلی / بازاریابی اینترنتی / تاریخچه تبلیغات اینترنتی

تاریخچه تبلیغات اینترنتی

تبلیغات اینترنتی برای اولین بار و به صورت بنر در ۲۷ اکتبر سال ۱۹۹۴ و در سایت هات‌وایر نمایش داده شد. زمانی که هات‌وایر متوجه شد که برای تبلیغات می‌بایست فضای محدودی را در نظر گرفت، بنرهای تبلیغاتی به وجود آمدند.

در آن زمان ۱۴ طراح تبلیغاتی مبلغی معادل ۳۰٬۰۰۰ دلار برای نمایش ۱۲ هفته‌ای تبلیغات خود پرداختند.[۱] در سال ۱۹۹۵ وب بعنوان رسانه‌ای عمومی پذیرفته شد. شرکت سان میکروسیستم در این سال زبان جاوا را به عموم عرضه کرد. در سال ۱۹۹۶ الدزموبیل۵۵ اولین اتاق گفتگوی تجاری را راه‌اندازی نمود.

بازاریابی اینترنتی (به انگلیسی Internet Marketing) امروزه دارای ابعاد بسیار بسیار وسیعی است که نمونه هایی از آن را میتوان به این موارد اشاره نمود:

  1. بازاریابی شبکه های اجتماعی (به انگلیسی Social Marketing)

  2. بازاریابی ایمیلی (به انگلیسی Email Marketing)

  3. بازاریابی پیامکی (به انگلیسی Text Marketing)

  4. بازاریابی وبلاگی (به انگلیسی Blog Marketing)

  5. بازاریابی محتوایی (به انگلیسی Content Marketing)

  6. بازاریابی با فکس (به انگلیسی Fax Marketing)

  7. بازاریابی در موتور های جستجو (به انگلیسی Search Engine Marketing)

  8. بازاریابی موبایلی (به انگلیسی App Marketing)

  9. بازاریابی توسط بازی های رایانه ای (به انگلیسی In-Game Marketing)

  10. بازاریابی شبکه ای (به انگلیسی Network Marketing

برخی راهکارهای تبلیغات اینترنتی

  • راه‌اندازی پایگاه اینترنتی

  • ارسال نامه الکترونیکی

  • ایجاد کلوب مشتریان

  • درج آگهی رایگان تبلیغاتی در آگهی نامه‌های اینترنتی استفاده از دامنه‌های مفید نمونه دامین

  • ایجاد نمایشگاه الکترونیکی

  • راه‌اندازی فروشگاه الکترونیکی

مزایای بازاریابی اینترنتی

بازاریابی اینترنتی مزایای بسیاری دارد اگر قرار باشد طرح برنامه بازاریابی نوشته شود و درآن بازاریابی اینترنتی وجود نداشته باشد، کم اثری آن طرح در زمانی کوتاه نمایان می شود.از مزایای بازاریابی اینترنتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:[۲]

  • شبانه روزی و بی وقفه بودن بازاریابی اینترنتی

  • قابلیت ایجاد تغییرات مطابق روز

  • مناسب برای شرکتهایی که از لحاظ منابع مالی با مشکلات مواجه هستند

  • دسترسی دائم به خدمات

  • پاسخ سریع به سوالات مشتریان

  • سفارشات مبتنی بر نیاز مشتری

  • تماس غیر شخصی با بازاریابی اینترنتی

  • دسترسی تمام کاربران به فروشگاه مجازی

  • هزینه کمتر بازاریابی اینترنتی

  • کاهش خطاهای انسانی

  • صرفه جویی در وقت با بازاریابی اینترنتی

  • امکان توزیع سفارش و فروش برای تک تک مشتریان

  • کاهش زمان انتظار برای دریافت کالاها و خدمات دیجیتالی با بازاریابی اینترنتی

  • امکان گزارش گیری از روند بازاریابی اینترنتی (محاسبه نسبت هزینه/درآمد)

محدودیت‌های تبلیغات اینترنتی

  • مشخصات و ویژگی‌های مخاطبان: اکثر کاربران اینترنت به محصولات و تکنولوژی مربوط به رایانه علاقه‌مند هستند و از این رو اکثر تبلیغات شبکه برای محصولات مرتبط با رایانه‌است. تنها ۱۴ درصد تبلیغات برای سایر محصولات مصرفی و کمتر از ۱۰ درصد آن برای اتوموبیل، مسافرت و خدمات مالی است.

  • محدودیت مخاطبین: غالب کاربران اینترنت در گروه سنی خاصی قرار دارند که این امر موجب کاهش مخاطبین این نوع از تبلیغات می‌شود.

  • ازدحام: با زیاد شدن تعداد آگهی‌های تبلیغاتی احتمال مورد توجه قرار گرفتن آگهی‌ها به شدت کاهش می‌یابد.

  • فقدان کنترل‌های لازم در مورد محتوای تبلیغات اینترنتی: یکی از محدودیت‌های تبلیغات اینترنتی فقدان کنترل‌های لازم می‌باشد. مرکز آموزشی ارتباطات رسانه‌ای آمریکا، اینترنت را شبکه فریب نامیده است، چرا که برخی از تبلیغ‌کنندگان با هدف قرار دادن کودکان با پیام‌های تبلیغاتی زیرکانه، سعی در فریب آنان دارند.

منبع: ویکی پدیا

درباره علی بیات

مباحث بازاریابی و کسب و کار اینترنتی رو یک آلترناتیو جهت پیشبرد اهداف زندگی میدونم و بهش شدیدا علاقمند هستم....نام اکرو از ورزش آکروبات گرفته شده که تداعی کننده هیجان، انعطاف و شادی است... کانال تلگرامی: https://t.me/acroweb

این مطالب را نیز ببینید!

تبدیل بازدیدکننده سایت به مشتری چگونه انجام می‌شود؟

وبسایت شرکت در صورتی که درست اجرا شود می‌تواند به عنوان بزرگترین ابزار فروش و …

2 دیدگاه‌ها

  1. سلام, این یک دیدگاه است.
    برای شروع مدیریت، ویرایش و پاک کردن دیدگاه‌ها، لطفا بخش دیدگاه‌ها در پیشخوان را ببینید.
    تصاویر نویسندگان دیدگاه از Gravatar گرفته می‌شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *