صفحه اصلی / سئو و بهینه سازی / سئو – (قسمت اول) مباني سئو

سئو – (قسمت اول) مباني سئو

امروزه، محبوب ترین ابزاری که کاربران برای پیدا کردن محصولات و اطلاعات در وب استفاده می کنند، موتور جستجو است. در نتیجه رتبه مناسب در یک موتور جستجو می تواند بسیار مفید باشد. در حالی که کاربران به ندرت صفحه اول و دوم نتایج جستجو را به دقت می خوانند، رتبه ضعیف نمی تواند برای کسب و کار آنلاین مفید باشد.
هدف از بهینه سازی برای موتورهای جستجو افزایش تعداد بازدیدکنندگان یک وب سایت از طریق قرار داشتن در فهرست غیرپولی و ارگانیک موتور جستجو است.
دانستن و فهم الگوریتم های به کار رفته توسط یک موتور جستجو می تواند مزیتی منحصر به فرد برای بازاریاب موتور جستجو داشته باشد. اما موتورهای جستجو هرگز تکنولوژی های خاص خود را به خاطر مسائل بسیاری فاش نمی کنند. علاوه بر این، یک موتور جستجو در واقع ترکیبی از هزاران الگوریتم پیچیده به هم وابسته که حتی یک دانشمند کامپیوتر گوگل نیز نمی تواند تمام فاکتورهایی که در صفحه نتیجه جستجو می آید را بداند و درک کند. همچنین نتیجه گیری صرف از الگوریتم ها نیز غیر ممکن است. در وافع متغیرهای بسیاری در این میان وجود دارد.
با این وجود بازاریابان موتور جستجو از تعداد زیادی از فاکتورهای رتبه بندی آگاهی دارند که برخی از آن ها نیز از جانب نمایندگان شرکت های جستجو تایید شده است. به طور کلی فاکتورهای مثبت و منفی بسیاری برای بهبود یا کاهش رتبه یک وب سایت شناخته شده است که در این جا به آن ها می پردازیم.
شما باید در مورد صحت منابع خود در زمینه بهینه سازی برای موتور جستجو بسیار هوشیار باشید. بسیاری از افراد اطلاعات نادرستی در این باره به دیگران می دهند. حتی برخی از این اطلاعات به ظاهر مفید می باشند، ولی در واقع اشتباه هستند. یکی از مکان هایی که می توانید اطلاعات درستی در این زمینه کسب کنید تالارهای گفتگو آنلاین هستند.
فاکتورهای بسیاری در رتبه بندی موتور جستجو نقش دارد. اما قبل از بحث در این باره، در مورد مفهوم تساوی لینک  که مفهومی اولیه در بازاریابی موتور جستجو است توضیح می دهيم.

مباني سئو – ارزش لينک

ارزش لینک

بدون لینک ها، دنیای وب چیزی نیست جز مجموعه ای از مستندات غیر مرتیط. لینک ها ساختاری را فراهم می آورد که در آن هم اطلاعات صریح و مستقیم و هم اطلاعات غیر صریح در کنار هم قرار می گیرند. برای مثال، اگر از وب سایت های زیادی به یک صفحه وب لینک شده است، نشان دهنده این است که این صفحه نسبت به صفحاتی که لینک های کمتری به آن داده شده از اهمیت بیشتری برخوردار است. علاوه بر این، اگر متن anchor این لینک ها حاوی کلمه “بیسکوئیت ” باشد، برای موتورهای جستجو به این معنی است که صفحه لینک شده حاوی مطلبی مربوط به بیسکوئیت است.
لینک ها به صفحات وب ارزش می دهند. در نتیجه نقش اساسی در بهینه سازی برای موتورهای جستجو دارند. ارزش لینک به معنای ارزشی است که توسط یک لینک به صفحه دیگر انتقال می یابد.
در میان تمام فاکتورهای که موتور جستجو در رتبه بندی وب سایت ها لحاظ می کند، ارزش لینک از همه با اهمیت تر است. همچنین به دلایل دیگری که به آن ها اشاره خواهیم کرد از جهات دیگر نیز حائز اهمیت می باشد. ارزش لینک به شکل های زیر وجود دارد:

۱٫ نقش در رتبه بندی موتور جستجو : موتورهای جستجو پیشرفته از کمیت و کیفیت لینک ها برای یک URL خاص به عنوان مقیاسی برای کیفیت، تناسب و مفید بودن آن URL بهره می گیرند. هر وب سایتی که با این روش امتیاز بیشتری کسب کند، رتبه بهتری نیز کسب خواهد کرد. بنابراین، URL حاوی ارزش اقتصادی است که از محتوای آن ناشی می شود. حال اگر محتوای یک وب سایت به URL ای جدید منتقل شود، در نهایت URL قدیمی از فهرست موتور جستجو پاک خواهد شد. مگر آنکه لینک هایی که مقصد آن ها URL قدیمی است، حال به صفحه جدید پیوند داده شوند ( لازم به توضیح نیست که این کار وقت زیادی برده و مسلما گزینه مناسبی نیست). راه حل این است که موتورهای جستجو را با استفاده از تغییر مسیرها (redirect)، از تغییر صورت گرفته با خبر سازیم، که د ر نتیجه باعث انتقال ارزش و اعتبار URL قدیمی به جدید می گردد. بدون ارجاع مناسب، موتور جستجو هیچ راهی برای فهمیدن ارزش URL جدید ندارد زیرا لینک ها همچنان به URL قدیمی پیوند خورده اند.
۲٫ ارزش نشانه گذاری : کاربران اغلب URL های مفید را در مرورگرهای خود و یا در وب سایت های مختص به نشانه گذاری، نشانه گذاری می کنند ( bookmark ). انتقال محتوا به یک URL جدید موجب از دست رفتن ترافیک ناشی از این نشانه گذاری ها می شود، مگر اینکه از ارجاع برای مطلع ساختن مرورگرها در مورد انتقال محتوا استفاده شود. بدون استفاده از ارجاع، کاربر به هنگام استفاده از وب سایت نشانه گذاری شده خطایی در مورد اینکه محتوا در دسترس نمی باشد، دریافت می کند.
۳٫ ارزش نقل قول مستقیم : مطلب آخر که با اهمیت نیز می باشد این است که دیگر سایت ها در مورد URL های وب سایت شما نقل قول کرده و به آن ها لینک دهند. این کار باعث انتقال ترافیکی بالا به وب سایت شما خواهد شد. حال انتقال محتوا به URL جدید منجر به بی نتیجه ماندن این لینک ها می گردد، مگر آن که از طریق یک ارجاع و تغییر مسیر مرورگر را از این انتقال مطلع سازید.
بنابراین قبل از تغییر URL ، فایل های log یا تحلیل های وب باید مورد بررسی قرار گیرند، زیرا تنها این ها ارزش واقعی یک URL را به صورت مستند نشان می دهند. در این خصوص تحلیل های وب از آنجایی که اطلاعات فراهم شده توسط آن ها قابل فهم و با ساختاری خلاصه شده است، بسیارمفید می باشد. اگر URL ی باید تغییر کند، فردی بایست ارجاع ۳۰۱ را اجرا کند . این کار باعث انتقال ارزش در سه حالت بالا می شود.

منبع :

اقتباس از کتاب بهینه سازی موتورهای جستجو برای سایت های مبتنی بر PHP، نويسندگان : Cristian Darie, Jaimie Sirovich

درباره علی بیات

مباحث بازاریابی و کسب و کار اینترنتی رو یک آلترناتیو جهت پیشبرد اهداف زندگی میدونم و بهش شدیدا علاقمند هستم....نام اکرو از ورزش آکروبات گرفته شده که تداعی کننده هیجان، انعطاف و شادی است... کانال تلگرامی: https://t.me/acroweb

این مطالب را نیز ببینید!

سئو آسان است اگر این کارها را انجام دهید!

به چه چیزهایی نیاز داریم : یک وبلاگ یا وبسایت ، یک حساب ادسنس گوگل …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *