صفحه اصلی / سئو و بهینه سازی / سئو – (قسمت دوم) فاکتور های قابل مشاهده در صفحه اول

سئو – (قسمت دوم) فاکتور های قابل مشاهده در صفحه اول

فاکتورهای  قابل مشاهده در صفحه

در پست قبلي گفتيم که نمي توان به درستي تمام فاکتورهاي تاثيرگذار در رتبه بندي سايتها در نتايج جستجوي موتورهاي جستجو را پيدا کرد و يافت. اما برخي از اين فاکتورها توسط افراد متخصص و بازارياب هاي حرفه ايي موتور جستجو شناسايي شده و مورد تاييد قرار گرفته اند. (به مباني سئو مراجعه کنيد)

در اين پست و پست هاي بعدي برخي از اين عوامل و فاکتورها را به شما معرفي مي کنيم.

فاکتورهای رتبه بندي سايت در موتور جستجو، که در صفحه وب سايت شما قابل مشاهده هستند عبارتند از :

  1. عنوان صفحه ( Page Title )
  2. سرفصل های صفحه (Heading)
  3. تکرار واژه ها
  4. لینک هایی که به خارج داده می شود
  5. کلید واژه های موجود در URL ها و نام دامنه
  6.  ساختار لینک های داخلی و Anchor ها
  7. موضوع کلی سایت

در ادامه هر کدام از اين فاکتورها را توضيح مي دهيم.

فاکتور عنوان صفحه

“عنوان صفحه” متنی می باشد که در تگ <title> درون بخش <head> سند HTML قرار دارد. عنوان هم در نوار عنوان پنجره مرورگر قابل مشاهده است و هم در سر تیتر نتایج یک موتور جستجو. در واقع مهمترین فاکتور در بهینه سازی موتور جستجو است، زیرا هم فاکتور مهمی در رتبه بندی محسوب می شود و هم عاملی حیاتی است که میزان کلیک ( CTR) را بالا می برد.
یکی از بزرگترین اشتباهات برنامه نویسان وب، قرار دادن یک عنوان متنی برای تمامی صفحات است. این متن معمولا نام شرکت یا شعار آن است. با این کار صفحات شما به خوبی فهرست نمی شوند و در بدترین حالت، اگر موتور جستجو صفحات را به عنوان محتوای تکراری در نظر گیرد، ممکن است به جریمه سایت منجر شود. بنابراين اطمینان حاصل کنید که تمام صفحات یک سایت پویا دارای عنوان های منحصر به فرد و مرتبط باشند. وقتی عنوان را می نویسید، عاقلانه است که چند کلید واژه را نیز به کار برید. زیرا کليد واژه می تواند کاربر را به کلیک بر روی آن عنوان در صفحه نتایج ترغیب نماید. حتی اگر یک عنوان بتواند با موفقیت بر رتبه سایت در یک موتور جستجو کمک کند، تاثیر اینکار بر روي رتبه توسط کلید واژه های نامناسب خنثی می شود. عنوان هایی که خالی از کلید واژه هستند هر چند در رتبه بندی تاثیر می گذارند ولی در افزایش میزان CTR نقشی موثری نخواهند داشت. به خاطر داشته باشید که این کلیدواژه ها در کپی سند نیز ظاهر می شوند.
مردم همچنین معمولا از یک عنوان صفحه برای متن anchor لینکی که به سایت ما اشاره می کند، استفاده می کنند. متن anchor فاکتور خارج از صفحه مهمی محسوب می شود که تاثیرات مفید آن بعدا توضیح داده خواهد شد.

فاکتور سرفصل صفحه

“سرفصل های صفحه” بخش هایی از متن جدا شده از کپی صفحه وب هستند که نشان دهنده موضوع متن و محتوای سایت می باشند و معمولا از نظر اندازه بزرگتر از دیگر کپی های داخل سند هستند. این سرفصل ها، با استفاده از تگ <Hx> در HTML ساخته می شوند، که در آن x عددی میان ۱ تا ۶ است. در گذشته برای دستکاری در رتبه بندی موتورهای جستجو مورد استفاده قرار می گرفتند، اما همچنان فاکتور صفحه ای مهمی به حساب می آیند و کاربران ار آن ها برای پیمایش یک صفحه کمک می گیرند.

فاکتور تکرار واژه ها

کاملا واضح است، صفحه ای که محتوی کلید واژه هایی مورد نظر کاربر است، می بایست با موضوع جستجوی وی مرتبط باشد. الگوریتم های موتور جستجو این مورد را نیز به حساب می آورند. اما استفاده کلیدواژه ها نباید از حد تعادل نیز فراتر رود. اشاره به کلیدواژه ها به صورت های گرامری مختلف ( جمع، مفرد، فعل گذشته، حال و غیره ) همانند جابه جایی در نحوه قرار گیری واژه ها ( بیسکوییت های شکلاتی در مقایسه با بیسکوییت های همراه با شکلات ) موثر می باشد. اما تکرار بیش از حد کلیدواژه ها یا به عبارتی” انباشتگی کلیدواژه ها “ می تواند به نوعی تقلب محسوب شود.
از آنجایی که الگوریتم های موتورهای جستجو شناخته شده نیستند، زیاده روی در استفاده از کلیدواژه ها نوعی روش مبهم و غیرقطعی به حساب می آید.
هدف SEO ایجاد محتوا بر روی سایت به روشی است که ضمن اینکه خواندن محتوا برای کاربران آسان باشد، عبارات کلیدی و عناوین به کار رفته تیز برای موتور جستجو مناسب باشد. این روش فرآیندی است که به طور قانونی و بدون استفاده از تکنیک های تقلب به دنبال رسیدن به رتبه های بالا در موتورهای جستجو می باشد. تکرار روشمند در SEO یک هنر است و استاد شدن در آن زمان می برد. هیچ راه میانبر و خاصی وجود ندارد که بتوان برای ساده کردن فرایند تولید تکرار در کلید واژه ها که هم متقاعد کننده و جذاب باشند و هم کاملا طبیعی به نظر برسند، بکار برد. با این وجود تعدادی ترفند برای این کار وجود دارد.
یکی از ترفندهای مورد علاقه ما استفاده از انتها و ابتدای یک جمله برای تکرار زیرکانه یک کلید واژه است. به مثال زیر توجه کنید:

“Miami Hotels: You May Want To Try One Our Fine Hotels in Miami. Hotel Accommodations At The Makebelieve Hotel Will Exeed Your Wildest Expectations.”

در مثال بالا ترکیب Miami Hotel به طور زیرکانه ای در وسط عبارت قرار داده شده است.
تکرار همچنین باید شامل کلماتی مرتبط بوده، ولی نه لزوما تغییر یافته گرامری عبارات کلیدی هدف. برای مثال، الگوریتمی جستجویی ممکن است به صفحه ای در مورد بیسکویت برسد که علاوه بر آن شامل واژه هایی مانند ” تکه های شکلات” یا ” کیک ” نیز به عنوان واژه هایی مرتبط باشد که با استفاده از روشی صحیح در نوشتن، امری طبیعی می نماید.
ادامه دارد…

مرجع:
اقتباس از کتاب بهینه سازی موتورهای جستجو برای سایت های مبتنی بر PHP، نويسندگان : Cristian Darie, Jaimie Sirovich ، ترجمه : بهروز آقاخانیان، الهام ثاقب حسین پور

درباره علی بیات

مباحث بازاریابی و کسب و کار اینترنتی رو یک آلترناتیو جهت پیشبرد اهداف زندگی میدونم و بهش شدیدا علاقمند هستم....نام اکرو از ورزش آکروبات گرفته شده که تداعی کننده هیجان، انعطاف و شادی است... کانال تلگرامی: https://t.me/acroweb

این مطالب را نیز ببینید!

سئو آسان است اگر این کارها را انجام دهید!

به چه چیزهایی نیاز داریم : یک وبلاگ یا وبسایت ، یک حساب ادسنس گوگل …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *