صفحه اصلی / کارآفرینی / تاثیرات کارآفرینی

تاثیرات کارآفرینی

“رینالدز” می گوید: امروزه در آمریکا پیامدهای کارافرینی بصورت بخشهای مهم، فراگیر و روشمندی از زندگی اقتصادی و شخصی هر آمریکایی شده است. او می گوید در امریکا برپایی بنگاهای اقتصادی و سازمان های نو، پیامدهای زیر را به دنبال داشته است:( Reynolds,2007: 15)

  • منبع پیدایش صنعت های جدید است.
  • نوآوری اقتصادی بیشتر را به همراه دارد.
  • منبع بنیادی افزایش در بهره وری است.
  • رابطه ای فراگیر و پایدار با رشد اقتصادی دارد.
  • راه مهمی را بسوی یکپارچگی و جنبش اجتماعی فراهم می کند.

پژوهشگران از دیدگاههای متفاوت تاثیرات کارافرینی را به شرح ذیل ارائه داده اند:

الف) تاثیرات اجتماعی

کارآفرینان تاثیرات شگرفی براجتماع دارند و موضوع کارآفرینی مورد توجه جامعه شناسان از جمله “ماکس وبر” جامعه شناس آلمانی کارافرینی را یک فرایند اجتماعی میداند که در آن کارآفرین با اشتیاق و پشتکار در کار، خوشتن خویش را پیدا می کند و از بند عادات  و سنت های همیشگی رها می شود( سعیدی کیا، ۱۳۸۵: ۴۳). کارآفرینی به کاهش تفاوت های اجتماعی نیز کمک می کند.

ب) تاثیرات اقتصادی کارآفرینی

پیامدهای مثبتی که توسعه کارافرینی در اقتصاد کشور ایجاد می کند، غیرقابل انکار است، بسیاری از محققان معتفقدند که، کارافرینی از توقف نظام اقتصادی در تعادلی ایستا جلوگیری کرده و به واسطه رفتار های فرصت جویا نه خود، اقدام به فرصت سازی برای همه نظام اقتصادی می نمایند و از این زاویه نظام اقتصادی را همچنان دینامیک و پویا نگه میدارد.

ج) تاثیرات فرهنگی کارافرینی

اگرچه فرهنگ به آرامی عملکرد کارآفرینانه را دگرگون می سازد ولی کارکردهای کارآفرینانه نیز فرهنگ را دگرگون می سازد  و این دو بر هم اثر گذارند.

موانع کارآفرینی:

الف) موانع ساختاری: چشم انداز یک شغل، به محیط اقتصادی که می تواند آسار کننده یا ضد کارآفرینی باشد بستگی دارد از سوی دیگر مجموعه ای از عوامل از جمله مقررات و قوانین، کیفیت کار دولت، دسترسی به تخصص و نیز فرهنگ حاکم بر محیط کلی اقتصاد تاثیرگذار هستند.

پاره ای از مشکلات ساختاری که می تواند رشد و گسترش کارآفرینی را با دشواریها و سختیهای فراوان روبرو می کند بدین گونه می باشند: ۱- قوانین و مقررات، ۲- دولت، ۳- توزیع قدرت در شرکت و ساختار کنترل بر داریی ها، ۴- نظام حگومتی، ۵- نهادهای اساسی

ب) چالش های کارآفرینی

سختی و مشکلات ناشی از فهم قوانین و مقررات مربوطه در وضعیتی که نه تنها درک این گونه قونین از قدرت فهم مردم عادی خارج است بلکه حتی کارشناسان خبره نیز از فهم  آن ناتوتن هستند یا با هم اختلاف نظر دارند مثل قانون مالیات ها و …

کمبود اعضای هیئت علمی برای تدریس دروس کارآفرینی، نبود مجله علمی و  کتاب در این زمینه و عدم آگاهی کافی مسئولان و مدیران بر اهمیت کارآفرینی.

ویژگی های کارآفرینان:

بر اساس دیدگاه ” لازار” یک کارافرین نباید یک متخصص باسد بلکه باید دانش کافی در گروهی از مهارت ها را داشته باشد. برای نمونه کسی می تواند برنامه نویس خوبی است کارمند خوبی باشد اما نی تواند حتما بنیانگزار و سازنده یک شرکت اینترنتی باشد(لازار، ۲۰۰۵).

پندار همگانی که درباره ویژگی های کارآفرین وجود دارد، اینست که کارافرین  فردی دارای سه ویژگی ۱) نیاز بالا به کامیابی ، ۲) ریسک میانه پذیر و ۳) خودباوری بالا داشته باشد.

انگیزه های کارآفرینان

درباره انگیزه های کارآفرینی تحقیقات نشان می دهد که نزدیک به دو سوم افراد به شکل خودخواسته و با مشاهده فرصت های تجاری مناسب و سودده وارد این وادی شده اند اما یک سوم دیگر به اجبار، یعنی به این علت که شغل مناسب دیگری نیافته اند به کارافرینی روی آورده اند. کارآفرینان گروه اول بیشتر در کشورهای توسعه یافته  و در حالی که گروه دوم نیمی از کارآفرین ها را در کشور های در حال توسعه تشکیل میدهند.

یافته های بسیاری نشان می دهد که انگیزه کارآفرینان تنها مسائل مادی نیست و آنان به شیوه گوناگونی پاداش خود را دریافت می کنند.
منبع: برنا ایده

درباره علی بیات

مباحث بازاریابی و کسب و کار اینترنتی رو یک آلترناتیو جهت پیشبرد اهداف زندگی میدونم و بهش شدیدا علاقمند هستم....نام اکرو از ورزش آکروبات گرفته شده که تداعی کننده هیجان، انعطاف و شادی است... کانال تلگرامی: https://t.me/acroweb

این مطالب را نیز ببینید!

ایده خوب برای کسب و کار چه ایده ای است؟

نکته ای که بیشتر در مورد ایده خوب برای کسب و کار بیان می شود، …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *